ست قاشق و چنگال

ست قاشق و چنگال

  • 27

ست قاشق و چنگال

یکی از اصلی ترین لوازم آشپزخانه ست قاشق و چنگال است. از آنجا که سرویس قاشق و چنگال از آن دسته کالاهایی است که تا مدت‌ ها از آن استفاده خواهید نمود و قیمت بالایی هم دارد، در زمان خرید بایستی به طور کامل دقت نمایید. این بار در «اخوان» برایتان از نکاتی می‌ گوییم که پیش از خرید قاشق و چنگال بایستی بدانید.

چرا سرویس قاشق و چنگال بخریم؟

همه ما برای وعده‌ های روزانه غذا از از قاشق و چنگال‌ های دم‌ دستی استفاده می‌ نماییم که می‌ توانند ساده یا فانتزی باشند. ولی اغلب برای ده دوازده نفر مهمان یا حتی بیشتر، دوست داریم قاشق و چنگال‌ هایی را سر سفره یا میز بچینیم که یک‌ دست باشند. به‌ ویژه ما ایرانی‌ ها به‌ شدت به ملزومات سرو غذا اهمیت می‌ دهیم. در نیتجه بهتر است به جای خریدن چند دست قاشق و چنگال جداگانه، یک سرویس کامل بخریم.

نکات مهم برای خرید ست قاشق و چنگال

تنوع طرح و رنگ قاشق و چنگال خیلی زیاد می باشد و هر کس با هر سلیقه‌ ای می‌ تواند طرح دلخواهش را پیدا نماید. به هر حال، طرح‌ های با جزئیات زیاد و خطوط منحنی یا گلدار یادآور طرح‌ های سنتی هستند و طرح‌ هایی یا خطوط صاف و مستقیم مدرن تر هستند. انتخاب طرح قاشق و چنگال به طور کامل به شما بستگی دارد. نکاتی که در این مطلب از آن ها صحبت خواهیم کرد به جنس، کیفیت و دوام محصول مرتبط می‌ باشد.

جنس

در گذشته بیشتر قاشق و چنگال‌ ها را از فلزاتی همانند نقره می‌ ساختند. ولی در حال حاضر قیمت نقره بسیار بالا است و به‌ همین‌ دلیل از مواد دیگری جهت تولید قاشق و چنگال استفاده می‌ نمایند. قاشق و چنگال‌ های امروزی اغلب از استیل (فولاد) ضد زنگ، تیتانیوم و ترکیب آن ها با نیکل، کروم ساخته می‌ شوند که البته ممکن است در آن ها از دسته‌ های چوبی، سرامیک و نظایر آن ها هم استفاده نمایند. قاشق و چنگال‌ های استیل هم به رنگ طبیعی استیل و هم به رنگ طلایی موجود هستند.

کیفیت و وزن

در حالت کلی هر چه قاشق و چنگال قرص‌ تر و با دوام تر باشد، بادوام‌ تر است. با این‌ حال تخمین کیفیت آن ها با چشم و لمس‌ کردن به همین راحتی‌ ها نیست. جهت اطمینان از کیفیت قاشق و چنگال‌ ها، می‌ توانید از ارقامی که روی بدنه یا بسته‌ بندی آن ها درج گردیده اند کمک بگیرید.

استیل‌ هایی که روی آن ها ارقام ۱۰٫۱۸ درج شده اند، از عالی‌ ترین کیفیت برخوردار هستند. این ارقام نشان می‌ دهند که در ساخت آلیاژ به کار رفته برای این قاشق و چنگال ۱۸ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل استفاده شده است. کروم موجب محافظت استیل در مقابل خوردگی و زنگ‌ زدگی می‌ گردد و مقدار مناسبی از نیکل این خاصیت ضد زنگ بودن را تقویت می‌ نماید.

علاوه‌ بر آن نیکل به فلز درخشندگی و جلای بیشتری می‌ دهد. کیفیت استیل استفاده شده در قاشق و چنگال برمبنای میزان کروم به نیکل تعیین می‌ گردد. در بازار علاوه بر کیفیت ۱۰٫۱۸، کیفیت‌های ۸٫۱۸ و  هم موجود است. عدد ۰٫۱۸ ۱۸ پایین‌ ترین کیفیت را دارد و احتمال خوردگی در آن به‌ علت نبود نیکل (به‌ عنوان تقویت‌ کننده) کمی بالاتر از دو ترکیب دیگر می باشد.

یک ترفند: آهن‌ ربا با خودتان ببرید! استیل ضد زنگ در صورت وجود نیکل جذب آهن‌ ربا نمی‌ گردد. اگر آهن‌ ربا به آن چسبید، بدانید سرویسی که دارید خریداری می‌ نمایید، چندان مرغوب نمیباشد.

از لحاظ وزن، بعضی قاشق و چنگال‌ ها سنگین‌ تر از انواع دیگر آن ساخته می‌ شوند. اغلب قاشق و چنگال‌ های سنگین‌ تر طرفداران بیشتری دارند، ولی انواع سبک‌ تر هم طرفداران خودشان را دارند. با این‌حال قاشق و چنگال‌ هایی که خیلی نازک و اغلب ارزان‌ قیمت میباشند ممکن است به راحتی خم شوند و یا بشکنند.

ست قاشق و چنگال

نکته:

 اگر قصد دارید قاشق و چنگال‌ ها را در ماشین ظرفشویی بشویید، بهتر است از نوع ضدخش آن بخرید. قاشق و چنگال‌ های معمولی یا با دسته‌ های چوبی جهت شستن با ماشین ظرفشویی مناسب نیستند. علتش این است که قسمت فلزی قاشق و چنگال‌ های معمولی که ضدخش نمی باشند به آسانی خش برمی‌دارد. آنهایی هم که دسته‌ های چوبی دارند، دسته‌هایشان بعد از مدتی قرار گرفتن در معرض پودر ماشین ظرفشویی خشک می‌ شود و ترک برمی‌دارد.

تعداد قطعات موجود در سرویس

در زمان خرید به تعداد قطعات موجود در سرویس توجه نمایید. البته کم تر سرویسی پیدا می‌ شود که تعداد بیشتر از سی چهل مهمان را پوشش دهد. اغلب برای تعداد زیاد مهمان‌ ها از روش‌ های دیگری جهت تهیه ملزومات سرو غذا استفاده می‌ نمایند. در نتیجه فقط بایستی بیشترین تعداد مهمان‌ هایی را که بیشتر اوقات ممکن است به منزلتان بیایند. و برایتان اهمیت دارند حساب نمایید. بر این اساس می‌ توانید سرویس‌ های ۶ نفره به بالا همانند ۱۲، ۱۸ و ۲۴ نفره را خریداری نمایید.

نکته:

 می‌ توانید به جای ست ۲۴ نفره دو ست ۱۲ نفره هم بخرید، ولی به این فکر کنید که با خرید دو سرویس، از هر یک قطعات اضافی که هرگز به کارتان نمی‌ آیند یک جفت خواهید داشت. از طرفی، قیمت یک سرویس ۲۴ نفره از دو سرویس ۱۲ نفره در شرایط یکسان ارزان‌ تر تمام می‌ شود.

اغلب برای حساب‌ کردن قطعات سرویس‌ ها از کلمه «پارچه» استفاده می‌ نمایند. برای مثال، یک سرویس ۲۰ پارچه اغلب برای چهار نفر و سرویس ۴۵ پارچه برای هشت نفر کفایت می‌ نماید. ولی در حالت کلی سرویس‌ های قاشق و چنگال از ۱۲ پارچه تا ۱۸۱ پارچه به بالا تولید می‌ گردند.

تعداد قطعاتبرای چند نفر مناسب است
۵ پارچه ۱ نفر
۲۰ پارچه ۴ نفر
۴۵ پارچه ۸ نفر
۶۲ پارچه ۱۲ نفر

اغلب هر یک از قطعات سرویس در جای مخصوص به خود قالب‌ بندی گردیده اند و اگر یک عدد از آن ها کم باشد به طور کامل مشخص می‌ گردد. فراموش نکنید حتما کلیه قسمت های جعبه را وارسی نمایید تا چیزی از آن کم نشده باشد (مخصوصا قطعات کم‌ تعداد و بزرگ‌ تر همانند کفگیر و ملاقه که می‌ توان آن ها را جداگانه به فروش رساند). البته در فروشگاه‌ های معتبر این اتفاق هرگز نمی‌افتد، ولی بهتر است احتیاط نمایید.

اجزای اصلی ست قاشق و چنگال

هر ست قاشق و چنگال اغلب قطعات اصلی را دارد. با این‌ حال برخی از مدل‌ ها ممکن است تمام موارد مورد نیازتان را نداشته باشند. از طرفی همیشه در سرویس قطعاتی همانند چنگال ویژه دسر، قاشق شکلات‌ خوری و قطعات فانتزی دیگری هست که شاید هرگز استفاده نشوند. به این دلیل که به راحتی با چنگال و قاشق‌ های دیگر جایگزین می‌ گردند. برای قطعات اضافی کاری نمی‌ توانید بکنید. ولی اگر قطعه‌ ای هست که در سرویس انتخابی شما موجود نیست، آن را همان موقع تهیه نمایید و جداگانه بخرید. زیرا ممکن است بعدها دیگر مدل آن را پیدا نکنید.

قاشق

اصلی ترین انواع قاشق که بایستی در ست قاشق و چنگال موجود باشند عبارتند از:

نوع قاشقاندازهتعداد
قاشق غذاخوری معمولا از بقیه قاشق‌ها بزرگ‌تر است یک دست
قاشق سوپ‌خوری کمی از قاشق غذاخوری کوچک‌تر و گودتر است یک دست
قاشق شربت‌خوری باریک و بلند است و برای هم‌زدن شربت به کار می‌رود یک دست
قاشق چای‌خوری یا قهوه‌خوری کوتاه‌ترین و کوچک‌ترین قاشق سرویس هستند یک دست

بعضی از سرویس‌ ها قاشق بستنی‌ خوری و قاشق دسر هم دارند.

نکته: در این جدول‌ ها، منظور از یک دست، در سرویس‌ های ۶ نفره ۶ عدد، در سرویس‌ های ۱۲ نفره ۱۲ عدد و در سرویس‌ های ۲۴ نفره ۲۴ عدد از هر یک است.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید





می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 1289
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 155
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 16
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 52
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 158
            بازدید ماه بازدید ماه : 597
            بازدید سال بازدید سال : 3390
            بازدید کلی بازدید کلی : 23863

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.16.218.208
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت و آدرس tabrizwebsite.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت
                    خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف